Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek nad wpływem zimowych temperatur na niezawodność Twojego sprzętu? Wszystkie maszyny, oleje i smary mają pewne ograniczenia, które dają się we znaki kiedy nadchodzi zimowa pogoda. Producenci olejów kładą nacisk głównie na górną granicę, ponieważ źle dobrany smar do wysokich temperatur może kompletnie zniszczyć maszynę. Rzadko jednak poruszane są dolne limity, które również mogą mieć negatywny wpływ na stan sprzętu.
W niskich temperaturach w mroźny zimowy poranek, płyn wewnątrz obudowy może osiągnąć punkt, w którym faktycznie zastyga i nie będzie już płynąć. Ten limit nazywa się temperaturą płynięcia.
Lepkość staje się w tym momencie tak wysoka, że przepływ oleju jest ograniczony. Komponenty będą wówczas pozbawione smarowania, co prowadzi do tarcia metalu o metal.
Jaka temperatura jest uważana za niską?
Większość olejów bazowych i smarów jest w stanie wytrzymać umiarkowane spadki temperatury do 0 stopni Celsjusza i wiele do minus 10 stopni bez znacznego spadku wydajności.
Jednak w temperaturze minus 20 stopni Celsjusza i więcej niektóre smary stają się nieodpowiednie i zaczynają osiągać temperaturę krzepnięcia.
Temperatura płynięcia jest podyktowana jakością oleju bazowego, a także obecnością pewnych dodatków.
Dobrą zasadą jest, aby zawsze wybierać środek smarny o temperaturze płynięcia, która jest co najmniej o 10 stopni C niższa niż najniższa oczekiwana temperatura rozruchu.
Zimowe zalecenia dla naszych klientów
W temperaturach niższych niż minus 20 stopni Celsjusza proste mineralne oleje bazowe nie będą już wystarczająco sprawne, dlatego my zawsze zalecamy naszym klientom, by na zimę zaopatrzyć się w oleje syntetyczne.
W naszej Ofercie dostępne mamy następujące silnikowe oleje syntetyczne :
- ROWE HIGHTEC SYNT RS DLS SAE 5W-30
- ELF Evolution Full-Tech FE 5W-30
- ROWE HIGHTEC MULTI SYNT DPF SAE 5W-30
- Shell Helix Ultra Professional AF 5W-30
- ROWE HIGHTEC SYNT RS SAE 5W40i (RSi SAE 5W-40)